Stap 1:

Neem contact op met de directeur of rector van de school

Bespreek uw onderwerp eerst met de directeur of rector. Deze probeert samen met u een oplossing te bedenken. Lukt dat niet en is een bezwaar na een gesprek niet voldoende opgelost? Overweeg dan stap 2 hieronder. Dat kan ook als uw bezwaar niet over een school gaat, maar over Openbaar Onderwijs Groningen.

Stap 2:

Dien een klacht in bij Openbaar Onderwijs Groningen

Als uw bezwaren blijven bestaan na een gesprek met de directeur of rector, dan kunt u een klacht indienen bij het college van bestuur van Openbaar Onderwijs Groningen. Dat kan via een mail aan klachten@o2g2.nl of met een brief aan:

 Openbaar Onderwijs Groningen
 t.a.v. het College van Bestuur
 Postbus 744
 9700 AS Groningen

Onze bestuurssecretaris start dan een klachtenprocedure. In onze klachtenregeling (zie onderaan) leest u hoe dit proces verloopt.

Stap 3:

Wilt u uw klacht niet bij ons college van bestuur indienen?

Dan kunt u uw klacht indienen bij de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKO). De LKO adviseert vaak wel om eerst een klacht in te dienen bij het college van bestuur. Daarna kan (indien nodig) de externe procedure plaatsvinden. U kiest er echter zelf voor waar u uw klacht indient. De ene route sluit de andere niet uit.

Bezwaar en beroep over de aanmelding of toelating

Heeft u van Openbaar Onderwijs Groningen een besluit ontvangen omtrent de aanmelding dan wel toelating van uw kind en bent u het met dit besluit oneens? In dat geval is het mogelijk om bezwaar in te dienen tegen het genomen besluit. Hiervoor hanteren we de regeling Bezwaar en beroep over de aanmelding of toelating (pdf).

Klokkenluidersregeling bij misstanden

Soms komt het voor dat iemand een vermoeden heeft van een misstand binnen de organisatie, zoals fraude of misbruik van macht. In zulke gevallen is het belangrijk dat dit op een veilige manier gemeld kan worden. Daarom heeft Openbaar Onderwijs Groningen een klokkenluidersregeling (pdf). Deze regeling biedt de mogelijkheid om een melding te doen, zonder dat dit gevolgen heeft voor de melder. We vinden het belangrijk dat iedereen zich gehoord voelt en dat we samen zorgen voor een integere en transparante organisatie.

Belangrijke documenten

  • Klachtenreglement voor leerlingen en ouders/wettelijke vertegenwoordigers pdf 163,7 kb Downloaden
  • Klachtenreglement voor medewerkers pdf 162,1 kb Downloaden
  • Bezwaar en beroep over de aanmelding of toelating pdf 124,4 kb Downloaden
  • Klokkenluidersregeling pdf 170,9 kb Downloaden