Digitale geletterdheid
Dingen die we 10 jaar geleden alleen nog zagen in sciencefictionfilms, zien we vandaag in de dagelijkse praktijk. Onze leerlingen groeien op in aanwezigheid van technologie. Toegang tot het internet en gebruik van sociale media en AI zijn vanzelfsprekenheden geworden. De digitale wereld verandert steeds sneller en doet daarmee een beroep op onze houding, kennis en vaardigheden.
Daarom besteden we in ons onderwijs aandacht aan een bewuste omgang met technologie; we noemen dit ‘digitale geletterdheid'.
We werken sinds 2016 aan onze doorlopende leerlijn digitale geletterdheid. De inzet: al onze leerlingen werken volgens een leerlijn digitale geletterdheid vormgegeven naar eigen visie en werkwijze van de school.
-
Naar verwachting wordt digitale geletterdheid een verplicht onderdeel van ons onderwijs in 2027. Dan krijgen we ‘kerndoelen digitale geletterdheid’. Deze kerndoelen zullen de basis vormen voor lesprogramma's, lesmethodes en (straks ook) toetsing.
SLO (Stichting Leerplan Ontwikkeling) ontwikkelt de kerndoelen. De concepten worden momenteel getest op verschillende scholen. Ook onze scholen gebruiken de concepten om nieuwe lessen en projecten mee vorm te geven.
De nieuwe kerndoelen zullen bestaan uit onderstaande thema's;
- Digitale systemen
- Digitale media en informatie
- Veiligheid en privacy
- Data
- Artificiële intelligentie (AI)
- Creëren met digitale technologie
- Programmeren
- Digitale technologie, jezelf en de ander
- Digitale technologie, de samenleving en de wereld
Experimenteren met technologie
Naast het lesaanbod, zijn er inmiddels ook zo'n 10 (zogenaamde) E-Labs en Ontdeklabs; ruimtes op onze scholen waar leerlingen kunnen experimenteren met technologie zoals robotica en programmeerprojecten.
Daarbij werken we samen met onderzoekers en lerarenopleidingen en landelijk met andere schoolbesturen. Onze scholen, leraren en leerlingen plukken daar de vruchten van. Onze opgedane kennis en ervaring delen we graag met andere collega’s uit regio en land.
Heb je vragen?
Wil je meer informatie over onze leerlijn? Wil je gebruikmaken van onze lesmaterialen en leerlijnen? Vul dan dit formulier in en we nemen contact met je op!
Engels
Om leerlingen gelijke kansen te bieden in een steeds internationalere samenleving, willen we dat leerlingen de Engelse taal beheersen zodat ze als wereldburger kunnen functioneren.
Daarom ontwikkelden we de doorlopende leerlijn Engels vanuit het perspectief van de leerling. De leerlijn begint in groep 1 van de basisschool en loopt door tot en met de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Zo blijven de leerlingen zich ontwikkelen in de Engelse taal.
Soepele start en samenwerking
Alle scholen van Openbaar Onderwijs Groningen werken mee aan deze leerlijn. Onze leerlingen raken al vroeg bekend en vertrouwd met de Engelse taal. Ook zorgt de leerlijn voor een soepele overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs. Zo starten de leerlingen op het voortgezet onderwijs met de juiste bagage en pakken zij na groep 8 de draad soepel weer op.
Bovendien, door de samenwerking tussen het basisonderwijs en voortgezet onderwijs maken de scholen gebruik van elkaars expertise en leren we van elkaar.
Kunst & Cultuur
Sinds 2018 ontwikkelen we de doorlopende leerlijn Kunst & Cultuur. De nadruk in deze leerlijn ligt op de kunstvakken, naast en in verhouding tot andere vormen van cultureel bewustzijn. Denk aan bijvoorbeeld geschiedenis en filosofie. In cultuuronderwijs leren leerlingen over zichzelf en de ander en het omgaan met de verschillen die daartussen ontstaan.
Cultuuronderwijs is onderwijs in het cultureel bewustzijn. Hier leer je over jezelf en de ander. Omdat er in de cultuur tussen mensen grote verschillen bestaan is het belangrijk dat je met de verschillen – in woord, beeld en geluid – leert omgaan.
Dit leer je in de kunstvakken, maar ook in vakken als geschiedenis, burgerschap, literatuur, filosofie, maatschappijleer en levensbeschouwing. - Cultuur² Basis voor cultuuronderwijs (Van Heusden, Rass & Tans, 2016)
Met deze leerlijn bieden we kunst en cultuur op een gerichte manier aan, van de basisschool tot de middelbare school. Onze leerlijn is gebaseerd op vier pijlers: de leerling, het onderwerp, de vaardigheden en de media. Dit helpt leerlingen om creatief en analytisch te denken en om meer te leren over verschillende culturen in hun omgeving.