Wanneer kun je terecht bij een vertrouwenspersoon?

Je kunt de vertrouwenspersoon benaderen als je zelf ongewenst gedrag ervaart, of ziet dat een collega, leerling of ouder/verzorger hiermee te maken heeft. Denk aan ongewenst gedrag zoals:

  • seksuele intimidatie
  • discriminatie
  • pesten
  • sociale uitsluiting of negeren
  • verbale, fysieke of psychische agressie
  • stalking

Ook met vermoedens van onbetrouwbaar of onethisch gedrag, zoals diefstal, fraude of belangenverstrengeling, kun je bij de vertrouwenspersoon terecht. Dat geldt ook voor signalen van misbruik van informatie, bevoegdheden of bedrijfsmiddelen.

Wat doet de vertrouwenspersoon?

De vertrouwenspersoon biedt een luisterend oor, denkt met je mee en bespreekt welke stappen mogelijk zijn. Bijvoorbeeld met een goed gesprek of met begeleiding bij een officiële melding of klacht. Ook bemiddeling is soms mogelijk. Daarnaast kan de vertrouwenspersoon adviseren over het inschakelen van andere instanties of ondersteuning.

We vinden het belangrijk dat jij je gesteund voelt. Samen zorgen we voor een werkomgeving waarin iedereen zich veilig, gewaardeerd en gerespecteerd voelt.

Wil je een vertrouwenspersoon benaderen?

Kijk op de website van de school wie de vertrouwenspersoon is. Medewerkers vinden de contactgegevens van de externe vertrouwenspersoon op Plein-Online (inlog nodig).