Bovendien is een diverse omgeving, die bestaat uit leerlingen en medewerkers van verschillende levensbeschouwingen en achtergronden, een buitengewoon kansrijke omgeving om in te leren en werken. Zo leer je anderen kennen. Je komt erachter dat er geen ‘normaal’ bestaat, hoe anderen in het leven staan en dat ieder er mag zijn. En als je weet wat anderen beweegt, dan kun je ook beter met elkaar samenleven.
In het openbaar onderwijs mag iedereen er zijn.
Zelfvertrouwen en eigenwaarde
Ook leren onze leerlingen zich op deze manier te verhouden tot anderen. Daarmee leer je dus ook jezelf kennen. Wie ben ik? Waar liggen mijn kracht en talent? Dit geeft niet alleen richting in school- en opleidingskeuzes, maar draagt ook bij aan zelfvertrouwen en eigenwaarde.
We kijken daarbij kritisch naar onszelf en we stimuleren onze leerlingen om die zelfreflectie ook te ontwikkelen. Voorop staat dat leerlingen leren om verschillen te erkennen, waarderen en respecteren. We leren leerlingen om elkaar aan te spreken en dat ook van elkaar te accepteren. Democratisch burgerschap houdt in dat we hierover het gesprek aangaan met leerlingen, en dat leerlingen uiteindelijk ook zelf in staat zijn het gesprek op waardevolle manier met anderen te voeren.
Samenleving
Kortom: deze samenleving in het klein, bereidt onze leerlingen voor op de samenleving in het groot. Of de volgende stap bestaat uit een vervolgopleiding, een baan of iets anders; je hele leven heb je plezier van zelfkennis en de open en respectvolle houding die je hier opdoet.
Soorten onderwijs
Deze ideeën vormen een fundament voor al onze scholen. Daarnaast kiezen onze scholen zelf hun eigen ambities en speerpunten voor de manier waarop zij het onderwijs inrichten. Dat betekent dat we veel verschillende onderwijs- en schoolsoorten kennen binnen het openbaar onderwijs. Daarover lees je meer op onze pagina Soorten onderwijs.