Logo van het Kenniscentrum Openbaar Onderwijs.
Het logo van het Expertisecentrum Anderstaligen Groningen.
Logo van de Groninger Opleidingsschool.

Kenniscentrum Openbaar Onderwijs

Het Kenniscentrum Openbaar Onderwijs (KCOO) richt zich op ons basis- en speciaal onderwijs. Hierin vind je ambulant begeleiders, orthopedagogen en psychodiagnostisch medewerkers. Zij werken samen aan begeleiding, onderzoek, advies en ondersteuning voor leerlingen, leerkrachten en ouders. Voor vragen over het KCOO kun je terecht bij de kwaliteitscoördinator van de school.

Expertisecentrum Anderstaligen

Anderstalige leerlingen hebben een vaste plek in het onderwijs. Daarom biedt het Expertisecentrum Anderstaligen Groningen (ECAG) scholen begeleiding, voorlichting en scholing over Nederlands als tweede taal (NT2) en onderwijs aan anderstalige leerlingen. Voortbouwend op 40 jaar ervaring van de Internationale Schakelklas Groningen bouwen we samen met de scholen duurzame expertise op over NT2 en culturele diversiteit.

Groninger Opleidingsschool

Binnen de Groninger Opleidingsschool (GOS) werken onze vo-scholen samen met die van de Gereformeerde Scholengroep (GSG) en de lerarenopleidingen van NHL Stenden, Rijksuniversiteit Groningen en de Hanzehogeschool Groningen aan het opleiden en het professionaliseren van leraren. Dit samenwerkingsverband of 'partnerschap Samen Opleiden' is er één van tientallen verspreid over het land.

Leernetwerken

Kwaliteitscoördinatoren (po)

In dit netwerk leren kwaliteitscoördinatoren (kc’ers) uit het basisonderwijs samen en wisselen zij ervaringen uit op het gebied van leerlingbegeleiding, kwaliteitszorg en onderwijsontwikkeling. Het netwerk behandelt thema’s zoals inclusiever onderwijs, soepele overgangen tussen leerjaren, en data-analyse. Ook intern begeleiders (ib‘ers) en kc’ers van andere besturen sluiten aan, zoals van KOC Groningen en GSV.

Kwaliteitszorgcoördinatoren (vo)

Openbaar Onderwijs Groningen kent ook een leernetwerk voor kwaliteitszorgcoördinatoren in het voortgezet onderwijs (KCVO). Dit is ontstaan als gevolg van een bredere vraag naar kennisdeling en versterking van de kwaliteitszorg op de scholen. In het leernetwerk wisselen de kwaliteitscoördinatoren kennis en ervaringen uit en verdiepen ze zich in de inpectiestandaarden.

Primoraat (po)

Het primoraat is een thematisch leernetwerk in het basisonderwijs waarin we op een onderzoeksmatige manier werken aan onderwijsverbetering. Het primoraat bij Openbaar Onderwijs Groningen is gekoppeld aan het thema van het 'werken vanuit hoge verwachtingen' en werkt aan een handreiking voor scholen over kansrijk adviseren en het vervolg in het voortgezet onderwijs.

Auctoraat (vo)

Binnen ons voortgezet onderwijs kennen we het auctoraat. Dat is een thematisch leernetwerk waarin we op een onderzoeksmatige manier werken aan onderwijsverbetering. Het auctoraat bij Openbaar Onderwijs Groningen is gekoppeld aan het thema van het 'werken vanuit hoge verwachtingen' en werkt aan lesactiviteiten waarmee de metacognitieve vaardigheden van leerlingen versterkt worden. 

Veelgestelde vragen over de GOS

  • voor studenten van de drie noordelijke lerarenopleidingen die een praktijkstage moeten lopen in het voortgezet onderwijs (van een eerstejaars oriëntatiestage tot een vrijwel zelfstandige LIO-stage);
  • voor vakcoaches, werkplekbegeleiders, docentcoaches, beeldcoaches en schoolopleiders van de vo-scholen die opgeleid worden of die zich verder willen professionaliseren;  
  • voor starters op de aangesloten vo-scholen die na het afronden van hun studie startbekwaam zijn en via een zogenaamd inductieprogramma op de eigen school doorgroeien naar vakbekwaam. 
  • de theorie en de praktijk samenbrengen;
  • korte lijnen en elkaar ontmoeten (via overleg, informatie-uitwisseling en samenwerking tussen de vo-scholen onderling, de lerarenopleidingen en de studenten. Soms ook letterlijk via korte lijnen: scholen en instituten liggen grotendeels op fietsafstand van elkaar);
  • stimuleren en uitdragen van een betrokken onderzoekend-nieuwsgierige houding;
  • je baseren op en steeds weer zoeken naar effectieve principes van leren, lesgeven en opleiden;
  • reflecteren op de relatie tussen jou als persoon, de bekwaamheidseisen, de theorie en de context;
  • een focus op het leren van leerlingen (en dit leren zichtbaar maken);
  • samen streven naar hoge kwaliteit. 

Deze uitgangspunten en kenmerken stimuleren we en dragen we uit in houding en gedrag. Het inhoudelijk profiel van een leraar die is opgeleid en zich verder ontwikkelt binnen de Groninger Opleidingsschool sluit aan bij het beroepsbeeld voor de leraar en de bijbehorende wettelijke bekwaamheidseisen.

Meer daarover en over onze visie, leeromgeving, organisatie en kwaliteitsbeleid is beschreven in het Opleidingsplan. Neem voor dit Opleidingsplan contact op met de GOS.

Onze vakcoaches en schoolopleiders vormen de spil in het Samen Opleiden. Zij zijn verantwoordelijk voor de dagelijkse begeleiding van de studenten. Samen met instituutsopleiders van de verschillende opleidingen geven zij vorm aan de praktijkervaring van de student. De uiteindelijke beoordeling ligt bij het instituut.  

De praktijkervaring bestaat uit het observeren en geven van (delen van) lessen, het ‘meedraaien’ in de school, het uitvoeren van praktijkopdrachten, reflectie en verdieping in netwerkbijeenkomsten en (meestal in de afstudeerfase) het doen van praktijkonderzoek.

Begeleiding en ontwikkeling van leraren stopt niet na het behalen van het diploma. Een startende leraar is weliswaar startbekwaam maar groeit onder goede begeleiding (een inductieprogamma met o.a. coaching, intervisie en verdere professionalisering via trainingen, cursussen en deelname aan leernetwerken) in de eerste jaren door naar vakbekwaam. Docent- en beeldcoaches, schoolopleiders en teamleiders van de verschillende scholen hebben een belangrijke rol in de inductie van beginnende leraren. 

Ook collega’s die al een tijdje werkzaam zijn als docent ontwikkelen en specialiseren zich verder. Binnen de GOS zien we dit als een samenhangend verhaal, daarom werken we binnen Openbaar Onderwijs Groningen inmiddels ook steeds meer samen met de afdelingen Personeelszaken (HR) en Onderwijs en Kwaliteit (O&K). 

De vier partners in de GOS zijn vertegenwoordigd in de stuurgroep. De (dagelijkse) samenwerking tussen de scholen en instituten vindt plaats in een permanente werkgroep. Ook teamleiders en rectoren zijn betrokken, onder andere via deelwerkgroepen of in de stuurgroep.

  • Goede begeleiding door een getrainde vakcoach.
  • Een schoolopleider als aanspreekpunt en als (tweedelijns) begeleider. De schoolopleider is op de hoogte is van de opleidingseisen en heeft goede contacten binnen de school en met de instituutsopleiders.
  • Intervisie en verdieping rondom pedagogische en vakdidactische vraagstukken in (leer-)netwerken onder begeleiding van een schoolopleider (voor diverse doelgroepen).
  • Coaching op basis van camerabeelden voor leraren in opleiding (lio's).
  • Themabijeenkomsten en sollicitatietraining (voor lio's).
  • Begeleiding bij het afstudeeronderzoek, vaak een Lesson Study (voor NHL lio’s wekelijks op een vast moment).
  • Een inductieprogramma op de eigen school, bestaande uit een mix van praktische en inhoudelijke begeleiding en coaching.
  • Een bovenschools aanbod van themabijeenkomsten (in ontwikkeling).
  • Professionalisering zoals coachmiddagen, coachcursussen, schoolopleiderstraining, vakdidactische verdieping en conferenties met alle noordelijke opleidingsscholen rondom thema's binnen het Samen Opleiden.
  • Samenwerking en advies binnen werkgroepen zoals rondom kwaliteit, inductie en leeromgeving.

Neem bij vragen contact op met de programmamanager van de Groninger Opleidingsschool: